I dagarna producerar Husmor Lisa AB tomatsås och ketchup på enbart svenska tomater och 98% svenska råvaror, märkta Från Sverige med en investering för att skala upp av Hellen Wohlin Lidgard från årets Draknästet. Med kunskap om naturlig konservering i hållbar glasburk vill entreprenören Lisa Lönner bryta Sveriges importberoende och öka andelen förädlad mat.
Tomatprodukter äts varje dag i svenska hem, svenskarna äter mest ketchup i världen, och marknaden för konserverade tomater och andra grönsaker, som idag nästan i sin helhet är import, värderas till 5 miljarder. Glasburken bevarar råvarans näringsvärden till skillnad från metall, och håller smaken längre än plast. Återvinns burken är den helt cirkulär. Däremot finns inte fabriker och maskiner för att förädla svenska tomater inom landet.
”Det är första större produktionen av ketchup och tomatsås. Vi får god smak på naturlig väg, och helt utan tillsatser. Glasburkarna kan återvinnas många gånger. Vi driver en cirkulär trend i en basindustri där Sverige är svaga på grund av oligopol och import” säger Lisa Lönner, grundare av Husmor Lisa, som lyckades svara på alla de tuffaste frågorna och Sherwin Razani, Hellen Wohlin Lidgard samt gästdraken Susanne Najafi gick ihop och investerade i tv. Efter programmet valde Hellen och Lisa att gå vidare för det första steget.
”Vi såg alla att Lisa är en sann entreprenör med hög energi samt både industriell och strategisk kompetens. Jag har nöjet att bistå henne i detta tidiga skede att skala upp den här väl-smakande verksamheten med en stor marknad” säger Hellen Wohlin Lidgard som går in i bolaget samtidigt som ett par andra investerare som tillkommit.
Sverige importerar mest mat i hela EU, cirka hälften av all mat som äts. Därför har inte produktionskapaciteten utvecklats här som i övriga Europa och effekten är att det saknas infrastruktur och maskiner för att förädla den mat Sverige odlar, trots att konsumenter uppskattar lokal mat. Trenden är att Från Sverige-märkta produkter ökar*). Uppskalningen måste ske i steg.
Med sin bakgrund både från en marknadsföringskarriär efter Handelshögskolan och senare år som kock har Lisa rätt förutsättningar för utmaningen. Under de tio år som Lisa drivit sin populära restaurang med avsmakningsmeny från skog och trädgård, har hon för att slippa förvaring i kyl och frys, utvecklat produkter konserverade naturligt och kan förvaras i rumstemperatur. Produkterna är utvecklade baserat på ärvda familjerecept och sin utbildning i matkemi och grönsakskonservering. Lisa tar också med sig trettio års erfarenhet av Consumer Marketing in i verksamheten.
För ytterligare information eller bilder, kontakta:
Lisa Lönner 070 200 94 14 lisa@husmorlisa.se eller Agnes Fällman, PR-kontakt 072 313 15 03
Hemsida: www.finastelisa.se @husmorlisa på Instagram och Husmor Lisa på Facebook
*) Källa: konsumentundersökningar gjorda av Från Sverige, se www.fransvarige.se